Inspanning

Lichamelijke inspanning is voeding voor de hersenen

Uit steeds meer wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bewegen een gunstige invloed heeft op de conditie van de hersenen.Bewegen zorgt er namelijk voor dat nieuwe hersencellen worden aangemaakt (neurogenese). Bewegen stimuleert bovendien de groei van het aantal verbindingen tussen hersencellen en het bevordert de mogelijkheid dat hersendelen functies van andere delen van de hersenen overnemen (plasticiteit). Lichamelijke inspanning is dus belangrijk en daarom moet men bij de Cognitieve Fitness training ook fysiek aan de slag. De effecten van lichamelijke inspanning op cognitie zijn het grootst bij een training die kracht- en cardiovasculaire training combineert. De 'inspanning' bestaat dus vooral uit een combinatie van spierversterkende oefeningen die tot doel hebben de hartslag en ademhalingsfrequentie te verhogen.

 

Gezond en plezierig bewegen staat centraal

Gedurende de Cognitieve Fitnesstraining wordt er veel(zijdig) en intensief bewogen. Het gaat hierbij veelal om intensieve, kortdurende bewegingsactiviteiten gericht op bevordering van conditie en versterking van de spieren. Bij de krachttraining gaat het om het inzetten en vergroten van het gebruik van progressieve weerstand (oefeningen mbv een fitness elastiek of eigen lichaamsgewicht). Bij de cardio-vasculaire trainingsonderdelen wordt de deelnemer uitgedaagd om de eigen grens op te zoeken. Hierbij wordt de belastbaarheid van de deelnemers stapsgewijs opgebouwd en worden het tempo en de intensiteit van de oefeningen daarop aangepast.

Bij Cognitieve Fitness gaan beweging en plezier hand in hand. Naast fysieke inspanning is het sociale aspect ook zeer belangrijk.

 

 

 

Cognitieve Fitness © 2018. Alle rechten voorbehouden.